about

Sommerhus bestaat uit singer-songwriter en gitarist Vera Jessen Juhrend en de klassiek getrainde contrabassist en zanger Peter Jessen. Het Rotterdamse duo kneedt elementen van akoestische pop, klassieke muziek, opera en avant-garde samen tot een eigen geluid. Verstilling en intimiteit zijn daarbij sleutelwoorden naast melodie en haarscherpe samenzang met een fascinatie voor The Everly Brothers
Materiaal van hun twee albums ‘Sommerhus’ (2013) en ‘Is There Such A Thing As Too Much Love?’ (2016) weerklonk reeds live in huiskamers en kleine clubs van Rotterdam tot Denemarken en Zuid-Afrika. 
Hun songs werden gebruikt voor een actuele bewerking van de beroemde opera L’Orfeo (1607) van Claudio Monteverdi, onder regie van Timothy Nelson voor de Rotterdamse Operadagen 2015. Daarnaast werken zij regelmatig samen met de Nederlandse dichter Joz Knoop
Sommerhus blijft altijd dicht bij zichzelf maar verder kent hun dynamische kamerpop geen grenzen. 

...

Sommerhus – Is there such a thing as too much love?
 
‘Is there such a thing as too much love?’, het tweede album van het Rotterdamse kamerpopduo Sommerhus is uitgebracht door het label QuiteQuiet Records dat is gespecialiseerd in intieme en akoestische pop.
  
Voor de opnames van ‘Is there such a thing as too much love?’ de opvolger van hun titelloze debuut uit 2013, vertrokken singer-songwriter/gitarist Vera Jessen Jührend en zanger/contrabassist Peter Jessen naar Denemarken. In het zomerhuis van de familie Jessen (waar zij zich ook naar vernoemden) werd een week lang opgenomen onder leiding van producer/opnametechnicus Edwin Willemen. De rust, stilte en natuur die zij vonden op deze idyllische plek, werden gevangen in de nieuwe songs. Terug in Rotterdam verzorgde Willemen de mix van het album.
 
Een aantal songs waren eerder onderdeel van de huiskamervoorstelling die Sommerhus in 2015 speelde tijdens de Operadagen Rotterdam. Onder regie van de Amerikaanse operaregisseur Timothy Nelson, maakten Vera en Peter een vrije bewerking van de opera L’Orfeo van Claudio Monteverdi. Dit werk uit 1607 is gebaseerd op de beroemde mythe en liefdestragedie van Orpheus en Eurydice.
 
Hun ervaring met opera, maar ook een intensief tournee door Zuid-Afrika en Swaziland in 2014 en talloze (huiskamer)concerten zie zij de afgelopen twee jaar gaven in Nederland, vonden hun weerslag.
 
Het gevoel voor sterke, melodieuze songs van Vera – die twee albums uitbracht onder haar eigen naam – werd evenredig gekoppeld aan de durf om te experimenteren met onder andere drones en veldopnames, door Peter die ervaring heeft in de wereld van klassiek en avant-garde. Het resultaat is een gedragen en verhalend album dat zich laat beluisteren als een suite. Pastorale verstilling kan zomaar omhoog kruipen naar een dramatisch crescendo. Een couplet dat wanhoop uitstraalt kan thuiskomen in een luchtig, tweestemmig refrein dat alles weer goed maakt.
 
De vraag die de albumtitel stelt wordt niet beantwoord. Het wordt eerder onderzocht op een dynamisch album, diepgaand, donker en licht als de liefde zelf.      
 
Share by: